Tuesday, February 28, 2012

Kisah 10 & 20....anak =)

Assalammualaikum warahmatullah hiwabarakah...how are you? Harapan saya semuanya berada dlm keadaan baik n sihat...today, 20days umur Aisyah Humaira. Meaning, lg 24days sy akan tamat confinement. Cuti berpantang ni mmg best. Selain berehat di rumah menjaga diri n anak, byk juga benda bole buat dan belajar. =)

Plg best ialah sy terjebak dgn online purchasig..hehe tp suplements from Shaklee utk health n beauty also utk breast feeding.Thank you CPM Honey Nurhaliza utk tips n melayani stp pertanyaan dgn sbr. =)

Apa kisah 10 & 20 ni? Sambil pam susu tadi, mak bercerita tentang 2 families. Both ada rmi anak. Satu couple ni ada 10 dan sepasang lg ada 20. Terkejut sy dgn bilangan anak ramai dan bapanya cuma kerja kg msnakala isteri x bekerja. Transport yg ada hanya basikal but 20 anak itu terjaga rapi, sihat dan semuanya mjadi manusia...Alhamdulillah.Kagum sy dgn mereka yg ramai anak, pendapatan biasa saje namun ttp happy, bersyukur dan tidak kisah dgn anak2 pemberian Allah. Yg penting, mereka langsung tidak buruk sangka dgn Allah serta menerima stp anak itu sbg rezeki...subhanallah.

Kisah 10 anak ini pula menggelikan hati. Pasangan ini x lain adalah arwah ibu saudara sy. Dek kerana anak ramai, sampai x perasan whether semua sudah msk kereta atau blm. Akibatnya, anak tercicir seorang dan terpaksa berpatah blk utk ambil anak yg tertinggal. Kelakar sgt...itu br 10 klu yg 20 tadi, mcmn pulak kn. =)

Kadang kala kita yg baru ada 2,3,4 anak, msg2 bekerja dgn gaji bilanan ribuan ringgit, ttp susah hati nk tmbh anak. Ttp berkira utk ada anak sbb tkt x mampu. Saya letak diri sy yg ada anak 20, kerja kampung saje.

Kenapa dia msh tenang n happy? Jawapannya mudah...Keyakinan dan berserah segalanya pd Allah, Dia akan selesaikan semuanya...Insya Allah.

Wednesday, February 22, 2012

Wordless Wednesday #

Time flies very fast. It's time to make a change...May Allah SWT send his blessings towards our hijrah...=)

Tuesday, February 7, 2012

Putus

As salam warahmatullah...


Wow wee...rindunya kat blog nie. Lately, been busy dengan preparation for our new baby and mood nak menulis tu macam terpaksa dipendamkan dek kerana server internet yang melampau slownya...haihhh....


What's new? Utk my life, things berjalan dengan baik, Alhamdulillah. Penat tu memang sebab sarat dah, but other things macam smooth je...Syukur, Allah permudahkan.


Di dalam saya meniti kebahagiaan untuk menerima cahayamata yang ketiga, terdengar pula berita duka seorang teman baik. Mungkin, setelah hampir 5 tahun mendirikan rumahtangga, saya seakan terlupa bagaimana rasanya menjadi pasangan yang bercinta serta merancang mahu mendirikan masjid. Juga, dugaan & ujian ketika perjalanan meniti hari bahagia tu. Terpaksa saya membuka semula kenangan lama dan menjadi empati terhadap kisah teman baik saya mengenai hubungannya yang masih tidak tahu jalan selesainya...


Cemburu, sangsi, tidak percaya dan sentiasa curiga ni memang asam garam dalam sesebuah perhubungan. Tidak kisahlah sebagai teman istimewa, tunang atau suami. Namun, sekiranya ia melampaui batas sehingga ke tahap merimaskan, menyusahkan serta menyakitkan...ia bukan normal lagi malahan ia sebenarnya satu penyakit. Sesekali timbul cemburu, rasa sangsi atau tidak percaya ni, normal mungkin kerana ada situasi yang boleh membuatkan pasangan rasa begitu. But all the time, it's not normal anymore tapi telah jadi habit. Ia akan merosakkan relationship kalau tidak dibendung, tidak ada perbincangan hati ke hati.


Kisah teman baik saya bersama buah hatinya memang mengundang rasa simpati daripada diri saya. Kasihan...saya hanya mampu menjadi bahu tempat dia mahu menangis, mahupun menjadi telinga apabila dia meluahkan...dan kadang-kala, meluangkan masa untuk melayani setiap sms luahannya...sebagai teman, kadang-kala untuk ada depan mata tidak mampu, hanya itu sumbangan saya sebagai sahabat. Nasihat saya hanya untuk dia bersabar dan berikan ruang untuk dia berfikir sedalamnya sama ada bertahan, atau sebaliknya. Kalau tiada kepercayaan, bagaimana mahu terus bersama? Ia hanya akan memakan diri.


It's not meant to be...memang menyakitkan. Tapi, mana tahu, Allah SWT mempunyai perancangan yang lebih baik. Kita sebagai hambaNya harus redha, berserah serta percaya dengan ketentuanNya. Apa yang kita fikir terbaik untuk kita, mungkin buruk pada pandangan Allah SWT...jadi, kita terima apa juga yang ditakdirkan kerana itulah yang terbaik...minta yang terbaik, Insya allah, Dia akan berikan yang super terbaik...


To my beloved friend, you know who you are...sabar okay...=)
 
Images by Freepik